Изключително тревожни данни показва проучване на БГ Медия, сред 105 журналисти в България, работещи в национални и регионални медии. Според проучването, извършено по телефона и по e-mail в периода Април-Май 2018, става ясно, че 95% от журналистите, които получават прес-съобщения от аграрни институции и фирми в селскостопанския сектор - не проверяват информацията и директно публикуват изпратените текстове, снимки и данни (освен в случаите на директна реклама).
Оказва се така, че в по-голямата част на медиите с национално покритие - няма профилирани журналисти, които да разбират от спецификите на земеделския сектор, водените политики в него, както и пазарните ситуации и отношения. Според проучването 87% от анкетираните не са запознати с основни лексикални термини в селското стопанство.
Също така става ясно, че с едно пуснато прес-съобщение лесно се постига ефектът на доминото - еднородно отразяване във всички издания - онлайн, печатни, аудио-визуални.
Какви рискове обаче крие това?
- припокриване на аудиторията и загуба на интерес към темата
- повърхностно представяне на дадената тема
- незадоволяване у потребителя на чувството за предаване "на живо"
- липса на персонален и уникален по съдържание подход към потребителите
- увеличаване на риска от разпространението на фалшиви новини
- увеличаване на риска от намаляване на доверието в даден бранд (при шаблонно отразяване)
- създаване у потребителите на чувство за манипулация и нереално отразяване, показване на единствена гледна точка